Nyhed

BLOG: Slagterkonflikt. Når nok er nok.

Når 1400 medarbejdere på en virksomhed i Horsens vælger at nedlægge arbejdet i strid med overenskomsten, er det ikke, fordi de synes, det er sjovt at blive hjemme, undvære daglønnen og betale bod for hver time, arbejdsnedlæggelsen varede.

Når 1400 medarbejdere på en virksomhed i Horsens vælger at nedlægge arbejdet i strid med overenskomsten, er det ikke, fordi de synes, det er sjovt at blive hjemme, undvære daglønnen og betale bod for hver time, arbejdsnedlæggelsen varede.

Arbejdsnedlæggelsen i Horsens skyldtes ganske enkelt, at medarbejderne synes, at nu er det nok.

Anledningen til konflikten i forrige uge på Danish Crowns slagteri i Horsens kan for udenforstående synes ganske banal: En ny akkord, som ville presse tempoet yderligere op, hvis lønnen skulle holdes. Havde det været første, anden eller tredje gang, kunne man måske forhandle om at bevare den gamle aftale eller noget midt imellem.

Men også denne akkord kom i forlængelse af en lang række stramninger på virksomheden gennem de seneste måneder og år - stramninger, som mærkes i et arbejdsmiljø, der er både fysisk og psykisk hårdt og stressende.

Derfor valgte medarbejderne på slagteriet i Horsens at gå hjem.

Deres reaktion kom ikke overraskende for mig, selv om jeg er den første til at advare mod overenskomststridige arbejdsnedlæggelser.Vi har vores aftalesystem og vore samarbejdsaftaler til at løse uenigheder om løn-og arbejdsvilkår, og det skal vi benytte os af.

Men jeg har forståelse for, at slagteriarbejderne syntes, at nok var nok.

Hvad opnåede de så? Dels at den nye akkord, som var dråben, der fik bægeret til at flyde over, blev der forhandlet en aftale om.

Det gik faktisk ret hurtigt.

Men hvorfor så fortsætte arbejdsnedlæggelsen? Fordi frustrationerne har hobet sig op og tanken ikke kan undgå at melde sig: Hvad bliver det næste? Hører de overhovedet efter, hvad vi siger? Hvad jeg til min glæde kan konstatere oven på konflikten er, at det gør de. Danish Crown har jo i løbet af de seneste måneder fået ny koncernledelse, og det er åbenbart en ledelse, som vil lytte.

I den dialog, der har været i forbindelse med konflikten i Horsens, har både tone og indhold været positivt set gennem mine formandsbriller.

Jeg har fuld forståelse for, at en virksomhed skal give overskud. Men jeg har også den faste overbevisning, at tilfredse medarbejdere er en direkte gevinst for enhver virksomhed.

Til min glæde kan noget tyde på, at Danish Crowns nye koncernledelse mener det samme.