Foto af Rune Evensen
Nyhed

Nr. Vium Mejeri lavede årets bedste hårde ost - ved et tilfælde

Arlas populære ost "Gammel Knas" startede ud som et decideret flop. Men Nr. Vium Mejeri fik med tålmodighed og flid ændret osten til en succes. Jens Peter Højmose er mejerist og stolt af at producere et produkt, der nu ligger helt i top.

- Jeg følger med i, hvordan det går med de oste, jeg er med til at producere. Gammel Knas er ikke længere en niche-ost med lille volumen. Den er blevet rigtig populær.

Det fortæller mejerist på Nr. Vium Mejeri, Jens Peter Højmose, imens han viser fabrikken frem og forklarer om den prisvindende og populære ost Gammel Knas. 

- Gammel Knas tager rigtig lang tid at producere. Det skyldes, at den skal være ekstra hårdfør for at kunne klare den lange modningstid, så smagen udvikles. Mange af vores andre oste er langt hurtigere at fremstille, siger han.

Gammel Knas startede som et flop

Gammel Knas fra har ikke altid været en Gammel Knas. Til at starte med var osten et forsøg på at lave en ”Modnet Havarti”, men da salget skuffede, stod Nr. Vium Mejeri med et kæmpe parti oste.

Det var ingeniørerne, der udviklede videre på osten, og de fandt ud af, at den var unik.
- Jens Peter Højmose, mejerist

Mejeristerne lod de mange oste stå i to år og fandt til deres overraskelse ud af, at ostene havde dannet krystaller, som gjorde dem fantastisk gode.  

– Det var ingeniørerne, der udviklede osten og fandt ud af, at den var helt unik, siger Jens Peter Højmose.

Ostens unikke smag forsvandt, da osteriet lukkede 

Da smag og konsistens på Gammel Knas var perfekt, var osten så god, at den vandt gourmetprisen for årets bedste hårde ost i 2015.

Men da osteriet, som producerede Gammel Knas, lukkede, skulle den flyttes til et andet osteri på mejeriet, og det fik konsekvenser for den prisvindende ost. Selvom den blev håndteret med største forsigtighed, fik osten en anden form og blev pakket på en anderledes måde. 

- Det var nok til, at osten mistede sine unikke krystaller, forklarer Jens Peter Højmose.

Mange sagde også, at den ost jo aldrig bliver lige så god igen
- Jens Peter Højmose, mejerist

Mejeristerne og ingeniørerne var udfordret af, at ostens lagringstid er to år. Derfor gik der flere år, før de fik rettet op på fejlene, for der rigtig mange processer, som skal sidde lige i skabet for, at en ost bliver, som den skal være.

- Selvfølgelig blev der taget prøver undervejs, så man havde en idé om, om det gik den rigtige vej. Men når osten tager mere end to år om at blive færdig, så er der meget ventetid. Mange sagde også, at den ost jo aldrig bliver lige så god igen, siger Jens Peter Højmose.

Men det gjorde den. I 2022 lykkedes det igen ”Gammel Knas” at vinde Gourmetprisen for ”Årets bedste hårde ost”.

– Jeg synes, det er fint at være med til at lave sådan en god ost, som også vinder priser. Det beviser, at vi gør vores arbejde godt, siger Jens Peter Højmose.

Gourmetprisen

Siden 2003 har Mejeriforeningen stået bag den årlige konkurrence Gourmetprisen, hvor det uvildige dommerpanel består af professionelle, der på forskellig vis formidler om mad.

I 2022 var 47 produkter med i opløbet om at vinde en af de fire kategorier. Vinderne blev:

Is og konsummælksprodukter: Økologisk Flødedessert med Kirsebær fra Øllingegaard Mejeri

Smør: Økologisk dobbeltsyrnet smør med dansk sydesalt fra Naturmælk

Hårde oste: Gammel Knas, Arla Unika, Arla Nr. Vium Mejeri

Bløde oste: Hallands Himmel, Arla Unika, Arla Kvibille Mejeri (Sverige)