Nyhed

Konflikter på arbejdspladsen: De små uenigheder er sværest at løse

Tre ud af fire medlemmer af Fødevareforbundet NNF har oplevet en konflikt med en kollega, og selv om det kan være svært at håndtere konflikter på arbejdspladsen, men det er ifølge en trivselsekspert vigtigt at få taget dem i opløbet.

Konflikter er uundgåelige i livet og således også på arbejdspladsen, hvor mange tilbringer en stor del af de vågne timer. Tre ud af fire medlemmer af Fødevareforbundet NNF har oplevet en konflikt med en kollega på arbejdspladsen, og hver femte har uløste konflikter på arbejdspladsen. Det viser en medlemsundersøgelse.

Hvor der er mange mennesker samlet, vil der også opstå konflikter. Det er ikke farligt – det er naturligt.
- Mads Lønnerup, chefkonsulent i Supplement AS

Hvis en kollega er irriterende eller urimelig, kan det være nærliggende at brokke sig til en anden kollega, men det kan være en farlig strategi, mener Mads Lønnerup, der er chefkonsulent i Supplement AS, der blandt andet beskæftiger sig med konflikthåndtering.

– Vi har allesammen behov for indimellem at få luft for frustrationer, og hvor der er mange mennesker samlet, vil der også opstå konflikter. Det er ikke farligt – det er naturligt, siger han og fortsætter:

- Selvom vi får lidt luft ved at brokke os til kollegaen, går vi alligevel og sparer frustration sammen, og så kan man ende med at reagere alt for voldsomt mod den irriterende kollega i en konfrontation.

Konflikten vokser, når den ikke bliver taget

Det kan være svært og grænseoverskridende at sige til en kollega, at noget, de gør, er irriterende. Ofte går vi ifølge Mads Lønnerup rundt og har en indre dialog med os selv om, hvorvidt vi nu kan tillade os at sige noget: “Er det rimeligt? Han har været her længere tid end mig. Skal jeg bare ignorere det?”

Ofte vokser uenigheden eller irritationen mod kollegaen alene af den årsag, at vi ikke får taget konflikten med det samme.
- Mads Lønnerup, chefkonsulent i Supplement AS

Men selv om det kan være vanskeligt at sige noget til kollegaen, kan det være farligt at lade være.

– Man bruger meget energi på det og kan hurtigt risikere at få konflikten kørt op til noget større, end den egentlig er. Ofte vokser uenigheden eller irritationen mod kollegaen også alene af den årsag, at vi ikke får taget konflikten med det samme, siger Mads Lønnerup.

Lyt i stedet for at tale

Det er ofte de små konflikter, som er sværest at løse, forklarer Mads Lønnerup. Det kan fx være svært at blive enige om, hvorvidt vinduet skal være åbent eller lukket, eller om radioen skal stå P3 eller P4.

– Det lyder som små, banale ting, men det bunder i en følelse af, at man gerne vil have ret. Og når vi er i konflikt, har vi et meget stort fokus på at ville have ret, siger Mads Lønnerup.

Konflikthåndtering handler imidlertid om at være nysgerrig på den anden og prøve at forstå hinanden. Man skal stille flere spørgsmål og lytte mere frem for at fremføre sine egne argumenter.

– Det kan være grænseoverskridende at konfrontere andre med noget, vi er uenige med dem i eller bliver irriterede over. Men når man har øvet sig et par gange, finder man ud af, at det ikke er farligt. Der er også en tryghed for andre mennesker i, at de ved, at du siger til dem, hvis der er noget i vejen, siger Mads Lønnerup.

 

Faktaboks: Problemer med psykisk arbejdsmiljø

Problemer med det psykiske arbejdsmiljø kan omfatte dårlig generel trivsel, mobning, sexchikane, skiftende arbejdstider samt dårligt samarbejde mellem ledelse og ansatte.

Oplever du problemer med det psykiske arbejdsmiljø, skal du gå til din arbejdsmiljørepræsentant eller kontakte din lokale afdeling af Fødevareforbundet NNF.