Nyhed

“Man kan ikke blive ved med at give bake-off skylden”

Match af produkt og målgruppe, sociale medier og et kendt brand. Der er mange parametre at tage pulsen på for bageriet Bodenhoffs direktør Christian Bodenhoff. Han vil vækste, og ét af midlerne er at skabe ordentlige forhold for de ansatte.

Det blå Bodenhoff-mærke, som hænger på bageriets markiser og pryder kage-æskerne er noget mange københavnere kender. Familiebageriet har eksisteret siden 1963 og har nu otte butikker rundt omkring i København. Nyeste skud på stammen er en butik i Valby, som åbner i april 2021.

- For mig er der kun én vej, og det er fremad. Jeg ser markedet sådan, at enten har man en lille gourmet-butik, eller også har man som jeg en kæde med flere butikker, siger Bodenhoffs direktør, Christian Bodenhoff.

Før gik danskerne til bageren, fordi det var den mulighed, der var. I dag skal de have en grund til at gå lige netop til os.
- Christian Bodenhoff, direktør i Bodenhoff

For ham er der ikke noget, der hedder, at det er for svært at drive bagerier i Danmark. Siden bake-off, lange åbningstider i supermarkederne og kioskernes udvalg af bagværk eksploderede, ændrede vilkårene sig ellers for bagerne i Danmark.

- Man kan ikke blive ved med at skyde skylden på bake-off. Før gik danskerne til bageren, fordi det var den mulighed, der var. I dag skal de have en grund til at gå lige netop til os. Og det arbejder vi så på, at de gør, siger han.

Vigtigt med glade og stabile medarbejdere

Christian synes efterhånden, at hans bagerier har fundet sin rette plads på markedet. Han tænker i at være til stede på de sociale medier og levere produkter, der lever op til målgruppens krav og ønsker.

- Vi er en stor kæde, og vi skal ramme den brede københavnske befolknings ønsker til bagværk, som kan betales og stadigvæk smager fantastisk. Det har vi kæmpet med, men jeg synes, vi er landet et sted, hvor vi både kan levere til hverdagens hygge, de store fester og hyggelige familiefødselsdage, siger han.

Vi vil gerne behandle medarbejderne sådan, at de har lyst til at blive længe. Det spreder arbejdsglæde og ro i forretningerne.
- Christian Bodenhoff, direktør i Bodenhoff

Medarbejderne er også meget vigtig for, at Bodenhoffs bagerier kan udvikle sig. Christian understreger, at han ikke forsøger at fremstå hellig. Det kan være vanskeligt at buldre fremad og ikke lave fejl - også på personalesiden.

- Men jeg kan love, at vi prøver. Vi vil gerne behandle medarbejderne sådan, at de har lyst til at blive længe. Det spreder arbejdsglæde og ro i forretningerne. Økonomisk er det jo også kun dyrere at skulle ansætte og lære nye medarbejdere op hele tiden.

En anden sidegevinst ved at skabe gode arbejdsforhold er, at kunderne kan genkende de ansatte.

- Det er bare meget hyggeligere for kunderne, hvis de kan genkende dem, de handler med, siger han.

Opdeling af bager-og konditordelen

Hos Bodenhoff har de i mange år kørt med en opdeling af bager- og konditorarbejdet. Da Christian som ung arbejdede som bager, brugte han den første del af sin arbejdsdag på at bage og den sidste på konditor-arbejdet.

- Det betød, at jeg var træt i hovedet, når jeg skulle til det arbejde, som kræver en del præcision. På den her måde får bagerne lov til at lave det, de er gode til, og konditorerne står med det, de er uddannet til. Det, synes vi, fungerer bedre, siger han.

Mine ansatte er super gode til at give de unge en god oplevelse. Det ender altid med, at mindst én af dem bliver interesseret i at gå i lære.
- Christian Bodenhoff, direktør i Bodenhoff

Bodenhoff har i flere år mærket det, som Christian kalder for “Blomsterberg-effekten”. Der er mange unge, der synes, konditor-arbejdet er spændende, og den bold har bageriet grebet.

- Til jul søger vi altid efter ekstra julehjælp, og så får de unge lov at prøve faget af ved for eksempel at lave kransekage sammen med konditorerne. Mine ansatte er super gode til at give de unge en god oplevelse. Det ender altid med, at mindst én af dem bliver interesseret i at gå i lære, fortæller Christian.