Nyhed

Jytte fik sit svendebrev: “Alle andre har en uddannelse.”

Det har betydet meget for Jytte at få papir på sine evner. Alle i hendes omgangskreds er uddannede, og hun har følt sig mindre værd. Nu har hun fået papir på sine evner, hvis en fremtidig arbejdsgiver spørger, hvad hun har at byde på.

“Nu skal I tage jer en uddannelse. Så I ikke ender som jeres mor.”

Den sætning har 53-årige Jytte Willumsen flere gange hørt folk sige til hendes børn.

I hendes omgangskreds har alle en uddannelse. Sådan føler hun det i hvert fald.

- Jeg har følt mig lidt som en andenrangsborger. Derfor synes jeg bare, det er så lækkert, at jeg nu har en uddannelse, siger Jytte, der netop har fået sit svendebrev efter at have afsluttet uddannelsen som industrioperatør.

- Jeg sagde ja på stedet. Jeg vidste bare, at det var en fed chance.
- Jytte Willumsen, industrioperatør

Da Jytte for 33 år siden var færdig på handelsskolen, begyndte hun at arbejde på en systue. Hun blev i branchen, indtil hun i 2007 startede hos småkageproducenten Kelsen Group. Arbejde og familiestiftelse tog hendes tid, men det nagede Jytte, at hun ikke havde en uddannelse.

Familien bakkede op

Der var derfor ingen tvivl, da hendes leder på Kelsen Group i Nørre Snede spurgte, om hun ville uddanne sig til industrioperatør.

- Jeg sagde ja på stedet. Jeg havde ikke engang talt med min familie om det. Jeg vidste bare, at det var en fed chance, siger hun og fortsætter:

- Mine tre børn, som er voksne, tog godt imod det og synes, at det var cool, at jeg kastede mig ud i det. Min mand har også bakket mig op hele vejen, siger hun.

Corona-pandemien betød, at meget af undervisningen forløb online. Heldigvis rottede hun sig sammen med sin yngste datter, der sad hjemme og kæmpede med studentereksamen.

- Så kunne vi sidde sammen og mene, at det var synd for os. På den måde var det nemmere for mig at sidde hjemme, end det har været for de kolleger, der var helt alene, siger hun.

Blod på tanden

Jytte mødtes også med flere af de andre på arbejdspladsen, hvor de fik online undervisning sammen. Hun mærkede, at de unge har en fordel, når det kommer til IT-kundskaber.

- Jeg tror, de synes, det var skægt at skulle hjælpe os gamle. Omvendt gav det stof til eftertanke, at der også var ting, de ikke kunne og kørte skævt i, siger hun og fortsætter:

- Man skal jo ikke være ekspert, når uddannelsen starter. Vi var der alle sammen for at lære, og nu har jeg fået blod på tanden og givet mig selv et skulderklap. For jeg kan faktisk godt, og jeg vil anbefale det til alle mine kolleger, siger hun.