Nyhed

Tillidsrepræsentant troede, at kollegaernes Covid-19 var anmeldt, men virkeligheden var en anden

123 slagteriarbejdere fra Danish Crown i Herning har været smittet med Covid-19. Tillidsrepræsentanten troede, at virksomheden havde anmeldt tilfældene som arbejdsskader, men det havde den ikke. I stedet har Fødevareforbundet NNF anmeldt sagerne og kritiserer nu arbejdsgiverne for at lade medarbejderne fejlagtigt tro, at deres sager er anmeldt.

I midten af maj modtager tillidsrepræsentant hos Danish Crown i Herning, Kurt Høj, en mail, som får ham til at undre sig. I mailen fremgår det, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) på daværende tidspunkt har modtaget 122 anmeldelser af Covid-19 som en arbejdsskade fra svineslagterierne i Danmark.

– På det tidspunkt havde vi omkring 65 kollegaer herude, som havde været ramt af Covid-19, og virksomheden sagde, at sagerne var anmeldt som arbejdsskader. Men jeg vidste, at Fødevareforbundet NNF havde anmeldt ca. 100 sager fra slagteriet i Ringsted, så der var noget, som ikke passede, siger Kurt Høj.

Jeg spurgte, om kollegaernes sager var anmeldt, og det var de, fik jeg at vide. Så er jeg stolede på, at der var styr på det.
- Kurt Høj, tillidsrepræsentant hos Danish Crown i Herning

Han tager derfor sagen op i både arbejdsmiljøudvalget og samarbejdsudvalget på slagteriet.

– Jeg spurgte, om kollegaernes sager var anmeldt, og det var de, fik jeg at vide. Så er jeg stolede på, at der var styr på det, siger Kurt Høj.

Men det skal vise sig, at det langtfra er alle kollegaernes sager, der er anmeldt til AES.

Ført bag lyset

Det er forbundssekretær i Fødevareforbundet NNF’s arbejdsmarkedssekretariat, Per Hansen, som sender mailen til Kurt Høj midt i maj. Per Hansen ved, at der har været flere smitteudbrud på slagteriet i Herning, men da han ser listen fra AES, er der ikke anmeldt nogle sager fra Herning. Derfor tager han fat i Kurt Høj.

– Vi har desværre erfaring med, at arbejdsgiverne fortæller deres medarbejdere, at deres arbejdsskadesag er registreret, og det også betyder, at den er anmeldt. Derfor tror rigtig mange af deres medarbejdere og tillidsfolk, at sagerne er anmeldt, og alt er i orden, men det er langtfra, siger Per Hansen.

Jeg føler mig ført bag lyset af min virksomhed. Det handler om troværdighed, og det er skidt, når man fortæller os én ting, og virkeligheden så er en helt anden.
- Kurt Høj, tillidsrepræsentant hos Danish Crown i Herning

Det troede Kurt Høj også, indtil det gik op for ham, at det langtfra var alle sagerne, der var anmeldt.

– Jeg føler mig ført bag lyset af min virksomhed. Det handler om troværdighed, og det er skidt, når man fortæller os én ting, og virkeligheden så er en helt anden. Vi skal jo ikke stå at sige, at det er anmeldt, når det ikke er. Så skal vi hellere sige, at det er registreret, men ikke anmeldt. Vi skal kalde tingene det, de er, ellers er vi ikke ærlige over for hinanden, siger Kurt Høj og tilføjer:

– Jeg har det skidt med det, men nu arbejder vi os videre herfra.

Arbejdsgiverne fralægger sig ansvaret

Det sidste stykke tid har Kurt Høj derfor været i fuld gang med at indsamle telefonnumre og fuldmagter fra kollegaerne. Han sender det hele videre til Fødevareforbundet NNF, som anmelder sagerne. Forbundet har indtil videre anmeldt 123 sager fra slagteriet i Herning til AES.

– Vi aner jo ikke, hvordan man på sigt reagerer på at have haft Covid-19, og det er selvfølgelig der, min bekymring ligger over for kollegaerne. Derfor er det vigtigt, at vi får sagerne anmeldt rigtigt, siger Kurt Høj.

Det kan godt være, at de lovmæssigt ikke er forpligtet til at anmelde sagerne, men hvis man har en lille smule ordentlighed i sig, så tog man sig af sine medarbejdere og anmeldte det.
- Per Hansen, forbundssekretær for Arbejdsmarkedssekretariatet i Fødevareforbundet NNF.

Danish Crown oplyser, at koncernen har valgt at anmelde de sager, hvor medarbejderne har været syge med Covid-10 i mere end 20 arbejdsdage. Men det er ikke godt nok, mener Per Hansen:

– Jeg er meget fortørnet over, at arbejdsgiverne på den måde fralægger sig ansvaret. Det kan godt være, at de lovmæssigt ikke er forpligtet til at anmelde sagerne, men hvis man har en lille smule ordentlighed i sig, så tog man sig af sine medarbejdere og anmeldte det, siger han.

I alt har Fødevareforbundet NNF hjulpet mere end 275 medlemmer med at få anmeldt Covid-19 som en arbejdsskade til AES.

Kommentar fra Danish Crown:

Normalt er det arbejdsgiveren, der anmelder en arbejdsskade.
I forhold til COVID-19 oplyser Danish Crowns pressechef Jens Hansen:

Vi anmelder alle COVID-19 hændelser som:
- Vurderes at medfører mén                      
- Vurderes at medføre tab af erhvervsevne
- Medarbejderen har behov for at få dækket behandlingsudgifter
- Fravær overstiger 20 dage
- Eller hvis medarbejderen ønsker det

Det vil sige, at der ikke sker en automatisk anmeldelse af COVID-19 hændelser, men de håndteres på linje med andre arbejdsulykker, der sker på vores virksomheder. Det et vigtig at bemærke, at AES ikke som hovedregel betragter anmeldte COVID-19 som en en arbejdsulykke, men ”koder” sagerne som erhvervsbetinget sygdom.

På nuværende tidspunkt er der tre sager i Herning, som er anmeldt til Codan (koncernens forsikringsselskab red.). Hvorvidt Codan har sendt dem videre til AES, er vi ikke vidende om.
Vi har siden foråret 2020 registreret omkring 80 COVID-19 smittede på slagteriet i Herning. Hvorvidt de er blevet smittet på fabrikken eller i fritiden, har vi ikke forholdt os til.