Foto af Arla
Nyhed

Fra sommermad til helårsspise: Salatost hitter

På Kruså Mejeri i Sønderjylland har de mærket en forandring i kundernes forbrugsmønstre. Før i tiden producerede medarbejderne suverænt mest salatost om sommeren, men nu er der arbejde nok til flere hele året.

Hos Karolines Køkken hos Arla har de fire produkter, der hitter mest om sommeren: Creme fraiche, fløde, grillost og salatost.

Der er ikke længere så stor forskel på sommer og vinter. Det betyder, at vi ikke har så mange korttidsansættelser i pakkeriet.
- Arno Gormsen, arbejdsmiljørepræsentant på Kruså Mejeri

Sidstnævnte producerer de på Kruså Mejeri i Sønderjylland.

- Det er en sæson-ost, men de seneste år er salget alligevel glattet ud. Der er ikke længere så stor forskel på sommer og vinter, og det betyder, at vi ikke har så mange korttidsansættelser i pakkeriet. Det er jo dejligt for kollegaerne, siger arbejdsmiljørepræsentant Arno Gormsen.

Tid til efteruddannelse og kurser

Men om sommeren er der trods alt stadig flere, der sætter tænderne i den saftige, hvide ost, som mejeriet producerer mellem 60 og 80 varianter af.

- Når efteråret banker på, er der andre opgaver, som de fastansatte tager sig af, og vi bruger også meget at sende folk på efteruddannelse og kurser, siger Arno Gormsen og fortsætter:

- Men vi har fortsat 4 eller 5 dage produktion, så det er bestemt ikke fordi, vi går helt i stå.

Stor eksport til Tyskland

Op mod 95 procent af produktionen er til eksport, og især Tyskland er en stor kunde. Til gengæld sender Kruså Mejeri ikke salatost til Mellemøsten - den del af verden tager Bislev Mejeri sig af.

- Det er et populært produkt. Sidste år producerede vi knap 27.500 ton salatost, siger Arno Gormsen.