Nyhed

Mød en tillidsrepræsentant: ”Det er vigtigt, at der er en, som kan råbe vagt i gevær”

En tillidsrepræsentant er kollegernes talerør overfor ledelsen, og Fødevareforbundet NNF’s forlængede arm på arbejdspladsen. Men hvordan er det egentlig at være tillidsrepræsentant? Og hvad laver de? Mød Morten Øksbro, der er tillidsrepræsentant for sine kolleger i Bilka Kolding.

212 medlemmer af Fødevareforbundet NNF har valgt at påtage sig hvervet som tillidsrepræsentant for deres kolleger. Nogle er det for flere hundrede kollegaer, og andre for ganske få. Nogle har været det i mange år, mens andre er nye i rollen. Nogle arbejder som tillidsrepræsentant på fuld tid, mens andre klarer det ved siden af arbejdsdagens andre opgaver.

I et års tid har 34-årige Morten Øksbro været tillidsrepræsentant for sine ca. 40 kollegaer fra slagter-, delikatesse- og bagerafdelingen i Bilka Kolding.

Vi har sat ham stævne for at høre, hvorfor han godt kan lide at være tillidsrepræsentant, hvilke opgaver han løser, og hvad hans største succes og udfordring er.

Hvad kan du godt lide ved at være tillidsrepræsentant?

- Jeg synes, det er fantastisk at være tillidsrepræsentant. Jeg kan godt lide at hjælpe mine kollegaer, så de har det godt, og være med til at sikre, at der er styr på løn og andre forhold, hvor der kan ske fejl, siger Morten Øksbro og tilføjer:

- Det er vigtigt, at der er en, som kan råbe vagt i gevær, hvis det er nødvendigt. Og det er så mig.

Opgaven som tillidsrepræsentant skal Morten klare samtidig med, at han passer sit arbejde i slagterafdelingen, men det fungerer fint for ham:

- Jeg bruger den tid, opgaverne kræver, og det er meget forskelligt. En dag kan der være fire kollegaer, der har spørgsmål, og så kan der gå tre uger, hvor der ikke er noget.

Nogle kolleger har oplevet, at der var fejl i deres løn. Så kigger vi på det og får styr på det sammen med virksomheden.
- Morten Øksbro, tillidsrepræsentant i Bilka Kolding.

Hvilke opgaver løser du?

- Det kan fx være, at kollegaerne synes, der er noget, der ser mærkeligt ud i deres vagtplan. Eller de er i tvivl om, om reglerne er overholdt. Måske er der smuttet en 11-timersregel, men så plejer det at blive løst. Nogle kolleger har oplevet, at der var fejl i deres løn – det har jeg også selv. Det kan fx være, at der mangler nogle tillæg eller betaling for overtid. Så kigger vi på det sammen og får styr på det sammen med virksomheden.

Hvad hjælper du ellers kollegaerne med?

- Jeg har sagt til dem, at de kan komme til mig med alt – både arbejde og privat. Jeg er god til at lytte, og så kan vi få en snak om, hvad der skal til for at løse deres udfordringer. Heldigvis er mine kollegaer også gode til at snakke med hinanden, så de løser også mange ting selv.

Hvad bliver du ellers involveret i?

- Da den nye ferielov kom, fyldte det ret meget hos alle. Det var lidt kringlet at forstå de nye regler, men jeg forsøgte at rådgive, så godt jeg kunne. Heldigvis fik jeg god opbakning af en af vores sekretærer, som havde sat sig grundigt ind i den nye lov. Hun har derfor hjulpet med at svare på kollegernes spørgsmål.

- Der er rigtig mange forskellige regler at holde styr på. Jeg har vores overenskomst liggende både derhjemme og på arbejdet, og jeg læser den lidt ad gangen, så jeg er sikker på, at jeg har styr på det hele.

Jeg har været med til en enkelt afskedigelsessamtale. Det var en svær situation - jeg vil jo gerne kunne hjælpe alle, og det er hårdt, når det ikke er muligt.
- Morten Øksbro, tillidsrepræsentant i Bilka Kolding.

Hvordan er det at repræsentere kollegaerne over for ledelsen?

- Det fungerer rigtig godt. Nogle gange træffer ledelsen beslutninger, som mine kollegaer ikke er helt enige i. Så taler jeg med ledelsen, og nogle gange lytter de og ændrer tingene, og så bliver kollegaerne tilfredse. Jeg har et godt samarbejde med ledelsen, og vi holder møde en gang om måneden, hvor vi taler om, hvordan det går.

Hvad har været din største udfordring?

- Jeg har været med til en enkelt afskedigelsessamtale. Det drejede sig om en kollega, som havde været sygemeldt i lang tid, og der var ikke udsigt til bedring. Jeg forsøgte at få ledelsen til at finde en løsning, så vedkommende kunne komme tilbage måske bare tre timer om ugen. Men ledelsen stod fast på deres beslutning, og der var desværre ikke noget, jeg kunne gøre. Det var en svær situation - jeg vil jo gerne kunne hjælpe alle, og det er hårdt, når det ikke er muligt.