Godt arbejdsmiljø hæver kvaliteten og kundeoplevelsen
- Lige fra første dag som lærling har jeg følt mig værdsat som menneske og kollega. Det er langt fra en selvfølge i vores branche, hvor mange lærlinge møder en hård tone og slet ikke lærer nok, siger 35-årige Julija Marinskis, der er på 3. år i sin konditormesterlære i den esbjergske bageri- og cafekæde Guldægget.
- Du både lærer og bidrager mere, når du bliver taget alvorligt. Det gør en kæmpe forskel, at dine kollegerne gør sig umage med at lære fra sig, sparrer med dig om dine ideer og tager positivt imod dine input til deres kager, forklarer Julija Marinskis.
Hendes positive læreforløb er ingen tilfældighed.
- Kun et rart og fagligt stærkt miljø kan tiltrække de dygtigste elever og svende og give alle lyst til at yde deres bedste. Derfor er kulturen i sidste ende afgørende for både kvaliteten i vores brød og kager og for den oplevelse, vores kunder går herfra med, understreger direktør i Guldægget, Mark Mikkelsen.
På blot fem år har Guldægget udviklet sig fra at være et traditionelt bageri til i dag at være en bageri- og cafekæde med tre bagerier og to cafeer i Esbjerg. En succes, der blandt andet er opnået gennem et stærkt fokus på at skabe en rar og lærende arbejdspladskultur. Rune Evensen
Første led i produktionen er fordelt på tre adresser med tre ekspertiseområder: dejproduktion, rulledeje & wienerbrød og konditorvarer. Herfra bliver de friske deje kørt ud i butikkerne, hvor de bliver delt ud, slået op, vendt og bagt, så alle varer er både friskproduceret og friskbagte. - Når vi rokerer rundt mellem specialproduktionerne, kan vi fordybe og dygtiggøre os på det enkelte område. Det er en stor styrke, forklarer konditorlærling Julija Marinskis. Rune Evensen
Medarbejderne skal opleve, at de udvikler sig. Og i Guldægget sker det med en lidt atypisk indgangsvinkel. Kædens direktør Mark Mikkelsen er uddannet lærer. Og hans baggrund skinner ikke mindst igennem i Guldæggets fokus på at sikre lærlingene en grundig uddannelse. - Nyuddannede svende fra os kan deres shit. Det er godt for branchen, og når de vælger at fortsætte med at arbejde her, kommer det jo ekstra godt igen, siger Mark Mikkelsen, der er søn af bagermesteren i det oprindelige bageri. Rune Evensen
- Der er tit en kunde, der roser noget særligt, de godt kunne lide ved vores kager. Den anerkendelse giver endnu mere energi og glæde i arbejdet, forklarer konditorlærling Julija Marinskis. Rune Evensen
- Vi er meget ops på, hvad kunderne siger om os på de sociale medier og bruger tid på dialogen med dem. Både for at lære, hvad vi kan gøre bedre, og for at beskytte vores brand. Jo større Guldægget bliver, jo mere taler folk om os. Og en enkelt utilfreds kunde kan hurtigt starte en negativ fortælling i byen, forklarer direktør Mark Mikkelsen. Rune Evensen