- Ind imellem skal jeg tage mig selv i ikke bare at troppe op med indmeldingsblanketten i hånden, når jeg får en ny kollega. Det var jo sådan, vi fik folk til at melde sig ind i fagforeningen i gamle dage.
Sådan siger Peer Sørensen, der er tillidsrepræsentant på Odense Marcipan, når han fortæller om, hvor svært det kan være at ændre vaner, endda fra noget, der engang fungerede så fint, tilbage i en tid, hvor fagforeningerne ikke havde udfordringer med faldende medlemstal.
I dag benytter Peer Sørensen en anden strategi, end da han startede som tillidsrepræsentant. Han bruger meget 1:1 samtaler, som han har lært om på kurserne i organisering og fællesskab og de efterfølgende netværksmøder.
- Det giver rigtig god mening at skabe en tillidsfuld dialog og kontakt, inden man begynder at tale med folk om fagforeningen. Tidligere kunne det nok lugte lidt af tvang. I dag skal jeg vække en interesse for fagforeningen hos nye kolleger, så de får lyst til at melde sig ind, siger han.
Tovejs-kommunikation - ellers opretholder vi ikke medlemstallet
For Peer er det blevet naturligt at samtaler om sport eller begivenheder ude i verden, kommer før samtaler om fagforeningen. Og han mener, at dialogen er afgørende for, at vi kan opretholde organiseringsgraden på virksomhederne.
Det er ikke kun antallet af medlemmer, der betyder noget for Peer. Han mærker især, hvor stor indflydelse respekt og gensidig dialog har på arbejdsmiljøet.
- Ja, det lyder jo som logik for burhøns, men arbejdsmiljøet betyder jo alt, og den her nye tankegang har betydning for, hvordan jeg arbejder som tillidsrepræsentant. Den skaber større dialog, og den graver ingen grøfter, siger han.