Foto af Simon Jul er frontfigur for kampagnen Meat Your Future
Nyhed

Simon Jul skal hive unge ind i slagterfaget

Ny kampagne med komikeren Simon Jul i spidsen skal gøre op med massiv mangel på elever til slagterdisken i dagligvarehandlen og slagterbutikkerne.

Med komikeren Simon Jul som frontfigur skal kampagnen Meat Your Future i de kommende måneder slå et slag for at få flere unge ind i slagterfaget, som i øjeblikket tørster efter nye elever

Udover Simon Juls deltagelse får kampagnen liv af en række aktiviteter på skolerne ligesom at detailslagterfaget skifter navn til gourmetslagter.

Ifølge forbundskonsulent Pia Antonsen fra Fødevareforbundet NNF, som er en af hovedkræfterne bag kampagnen, så skal kampagnen være med til at ændre ungdommens syn på det at være slagter. 

- Med kampagnen får vi synliggjort faget og dets mange muligheder overfor de unge, som måske forbinder det at være slagter med at dræbe dyr i stedet for at tilberede lækker mad og rådgive madentusiaster med at finde det rigtige kød til en god fredag aften, siger Pia Antonsen.

Nu hedder uddannelsen gourmetslagter i stedet for detailslagter. Hvad er konkret forskellen på at være gourmet- og detailslagter?

- At være slagter i dag handler ikke bare om udskæring af hele dyr, men også om at sammensætte måltidsløsninger og rådgive kunderne om produkterne og tilberedningen.  Navneskiftet signalerer, at der er sket en udvikling i faget - og at der i dag er kommet meget mere fokus på det lækre måltid rundt omkring i slagterbutikkerne.

Simon Jul er kendt fra bl.a. Banjos Likør-stue og sjove replikker i radioen på 24syv. Hvad gør ham egnet til at aflevere budskabet om, at det er fedt at være slagter?  

- Simon Jul er spændende, fordi han også er en mad-nørd, som går op i at lave lækkert kød fra sin egen slagterbutik og han har en stor passion og interesse for råvarerne.

Hvor stor en forskel skal kampagnen så gøre i forhold til at få flere elever til slagteruddannelsen?

- Vi står desværre på en brændende platform netop nu i og med, at vi står og mangler 240 elever til ledige elevpladser. Samtidig bliver der brug for endnu flere, fordi folk i stigende grad efterspørger mad og vejledning fra betjente slagterdiske- og butikker. Med kampagnen har vi sat et ambitiøst mål om at uddanne 300 flere slagterelever fra 2018.

Hvad sker der i kampagnen udover, at Simon Jul fortæller om sin kærlighed slagterfaget?

- Kampagnen vil blandt andet involvere en rundtur på 15 fødevareskoler i landet, en eventdag med konkurrencer og elever som laver mad, et brætspil og så kommer Simon Jul med til DM i Skills.

Meat Your Future går i luften lørdag den 1. oktober, hvor tilmeldingen til uddannelsen som gourmetslagter også starter. Udover Fødevareforbundet NNF står DI, Danske Slagtermestre, Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked også bag kampagnen.

Se mere og følg med på kampagnesiden meatyoutfuture.dk.