Generalforsamling: Omskifteligt år i Nordjylland

Fremtiden for Fødevareforbundet NNF var til debat på generalforsamlingen i Fødevareforbundet NNF Nordjylland

Over 60 fødevarearbejdere var i lørdags samlet til generalforsamling i Fødevareforbundet NNF.

Her kiggede man tilbage på året der er gået i det nordjyske, ligesom fremtiden for Fødevareforbundet NNF blev diskuteret.

- Det har været et omskifteligt år her i Nordjylland. Først skulle Tican fusionere med Danish Crown, men så faldt den plan på gulvet, og pludselig kom den private tyske slagterikoncern Tönnies og købte Tican. Samtidig er pålægsfabrikken Sørwi blevet solgt til Delika. Forhåbentlig vil begge opkøb på sigt give flere nordjyske fødevarejob, siger John Christiansen, afdelingsformand i Fødevareforbundet NNF Nordjylland.

Han fortæller at den nye trepartsaftale om flygtninge også blev diskuteret.

- Trepartsforhandlingerne om flygtninge fik nogen kritik, så vi har en opgave i, at fortælle om hvorfor LO og fagbevægelsen har sagt ja til en aftale. Samtidig ved vi endnu ikke, om der kan landes en aftale om flere praktikpladser og bedre muligheder for uddannelse - det håber jeg meget, siger John Christiansen.

Hverken han eller næstformand Svend Erik Andersen var på valg til generalforsamlingen.

Det var fem medlemmer af bestyrelsen, og de blev alle genvalgt.

Det drejer sig om: Henning Lønstrup, John Kristensen, Kim M. Andersen, Kurt Lykke og Vivi S. Bjerre.

Nordjylland_GF_16_1

Afdelingsformand John Christiansen på talerstolen til generalforsamling i Fødevareforbundet NNF Nordjylland

Fødevareforbundet NNFs fremtid til debat

Til efteråret er der kongres i Fødevareforbundet NNF, hvor fremtiden for forbundet er til debat.

Skal forbundet gå videre med planerne om en fusion med Dansk Metal, eller skal Fødevareforbundet NNF fortsætte som selvstændigt forbund?

Der blev ikke taget nogen endelige beslutninger på generalforsamlingen, da Fødevareforbundet NNFs hovedbestyrelse endnu ikke har præsenteret en samlet plan for et fortsat selvstændigt forbund.

- Vi afventer den endelige skitse for et selvstændigt forbund, men jeg fornemmer, at der er solid opbakning til at gå videre med planerne om en fusion med Dansk Metal. Det virker som den mest robuste og fremtidssikre løsning, siger John Christiansen.