Foto af "Tryghed i ansættelsen er blevet et meget mere centralt ønske for mange", siger Tage Arentoft, næstformand i Fødevareforbundet NNF
Nyhed

Tillidsfolk prioriterer tryghed og samarbejde højest

Tillidsrepræsentanter i fødevarebranchen er enige om, at det vigtigste lige nu er, at bevare kollegernes job og skabe tryghed på arbejdspladsen

Tillidsrepræsentanter i fødevarebranchen er enige om, at det vigtigste lige nu er, at bevare kollegernes job og skabe tryghed på arbejdspladsen

Russisk boykot koster mejerister jobbet, 113 mister jobbet på Danish Crown i Faaborg, og 160 nordjyske slagteriarbejdere får fyreseddel hos Tican i Fjerritslev.

Det er bare nogle af de nedslående overskrifter som man har kunne læse i de danske medier i løbet af det seneste år.

Det er måske forklaringen på, at Fødevareforbundet NNFs tillidsrepræsentanters førsteprioritet for tiden er, at bevare kollegernes job.

Det viser en rundspørge foretaget blandt 101 tillidsrepræsentanter i Fødevareforbundet NNF.

- Siden finanskrisen brød ud i 2008, er der opstået en krisebevidsthed blandt fødevarearbejderne. Det er klart at fokus ændrer sig, i takt med at tusindvis af job forsvinder til udlandet, eller simpelthen bare nedlægges. Tryghed i ansættelsen er blevet et meget mere centralt ønske for mange, siger Tage Arentoft, næstformand i Fødevareforbundet NNF.

Hvad er vigtigst for dig?

  1. At bevare mine kollegers job
  2. At skabe et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere
  3. At sikre et godt sammenhold blandt kollegaerne
  4. At forbedre løn- og arbejdsvilkår for mine kolleger
  5. At forbedre arbejdsmiljøet
  6. At sikre vækst og øget produktivitet for min virksomhed

Samarbejde giver pote

Det næstvigtigste er at skabe et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, mens opgaven med at forbedre løn- og arbejdsvilkår er det fjerde mest prioriterede område.

Det ser ikke helt skidt ud, når snakken falder på samarbejde. 69 procent synes at ledelsen samarbejder godt eller rigtigt godt med tillidsrepræsentanten.

10 procent siger at samarbejdet mellem ledelse og tillidsrepræsentanter fungerer dårligt eller meget dårligt.

Konflikter kan også være med til at udvikle den danske model

Det er især indenfor slagterindustrien og forædlingsområdet, hvor det halter med samarbejdet.

- Vi har desværre set et ret konfliktfyldt samarbejde mellem ansatte og ledelsen i Danish Crown i løbet af de seneste år. Ledelsen har forsøgt at presse slagteriarbejderne ned i løn, og det er uden tvivl gået ud over samarbejdet mellem tillidsrepræsentanter og Danish Crowns ledelse, siger Tage Arentoft.

Men når fronterne er trukket op, kan der også opstå nye måder at samarbejde på.

Tage Arentoft nævner det nyskabende konstruktion med et medarbejderinvesteringsselskab, der sikrede 200 slagteriarbejdere jobbet på Bornholm i 2014.

- Vi stod i en helt unik situation med Danish Crowns slagteri på Bornholm, hvor øen stod til at miste 200 arbejdspladser. Her forsøgte vi at eksperimentere med den danske model, og hvordan samarbejdet kan fungere. Det lykkedes at etablere et medarbejderinvesteringsselskab, som aldrig er set før, og i dag er slagteriet godt kørende og alle beholdte jobbet, siger Tage Arentoft.

Advokat og samarbejdspartner i et globalt marked

Når tillidsrepræsentanterne lige præcis peger på samarbejde og sikring af arbejdspladser, som deres vigtigste to opgaver, så falder det helt i tråd med den rolle tillidsrepræsentanten bør indtage, forklarer arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen:

- Helt overordnet har tillidsrepræsentanterne to opgaver. For det første skal de være medarbejdernes advokat. De skal sørge for, at kollegaerne har gode løn- og ansættelsesvilkår, og de skal sikre, at overenskomsten bliver overholdt. Det handler om altså om at samarbejde med ledelsen om forholdene på virksomheden. For det andet skal de være samarbejdsled mellem ledelse og medarbejdere. De skal medvirke til, at virksomheden er så effektiv og konkurrencedygtig som muligt. Det handler altså om at sikre, at arbejdspladserne fastholdes.

Men på nogle af de store virksomheder, får tillidsrepræsentanterne ofte en tredje opgave. De bliver nemlig på nogle områder en del af virksomhedens ledelsesteam:

- På store virksomheder, der primært konkurrer på det globale marked, ser vi, at tillidsrepræsentanterne indgår i en form for ledelsesteam med virksomhedens ledelse. På sådanne virksomheder fylder interne forhold mindre, og målet er ikke kun at være konkurrencedygtig i forhold til lokale konkurrenter, men om at være konkurrencedygtig på det internationale marked. Det sætter tillidsrepræsentanten i en anden rolle, end den traditionelle.

Flemming Ibsen nævner de store danske slagterier som eksempler på virksomheder, hvor tillidsrepræsentanten bliver inddraget i en form for ledelsesteam med virksomhedens ledelse.