Nyhed

Kollegernes privatliv tager mere og mere tid

Det er ikke kun løn, samarbejde med ledelsen og arbejdstid som tillidsrepræsentanterne i fødevarebranchen bruger tid på. Faktisk er kollegernes personlige forhold den næstmest tidskrævende opgave for tillidsrepræsentanterne
Slagteri slagteriarbejder industri
Slagteri slagteriarbejder industri

Det er ikke kun løn, samarbejde med ledelsen og arbejdstid som tillidsrepræsentanterne i fødevarebranchen bruger tid på. Faktisk er kollegernes personlige forhold den næstmest tidskrævende opgave for tillidsrepræsentanterne. Det viser rundspørge blandt 101 tillidsrepræsentanter i Fødevareforbundet NNF

Når det kniber med danskkundskaberne eller konen pludselig vil skilles, så er det ofte tillidsrepræsentanten mange fødevarearbejdere vender sig i mod.

Faktisk er personlige forhold noget af det som Fødevareforbundet NNFs tillidsvalgte bruger mest tid på.

Kun spørgsmål om løn tager mere tid. Det viser en rundspørge som Fødevareforbundet NNF har foretaget blandt 101 tillidsvalgte fødevarearbejdere.

Men det er ikke noget nyt, fastslår Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen:

- Det er en gammel traver, at tillidsrepræsentanten hjælper kollegerne med problemer, der ikke nødvandigvis har noget med arbejdet at gøre. Det ligger i ordet "tillids"respræsentant, at man er en person kollegaerne har tillid til, og som de går til, hvis de har brug for hjælp, siger Flemming Ibsen.

Hvilke emner bruger du mest tid på?

  1. Løn
  2. Medarbejdernes personlige forhold
  3. Samarbejdsproblemer
  4. Møder i Samarbejdsudvalg/MED-udvalg
  5. Arbejdstid og tilrettelæggelse
  6. Sygefravær og arbejdsskader
  7. Læse regler og bestemmelser
  8. Møder med fagforeningen
  9. Organisering af nye medlemmer til fagforeningen
  10. Efteruddannelse af kolleger
  11. Fagligt klubarbejde
  12. Orientere i forbundets og afdelingernes aktiviteter

Udlændinge har brug for ekstra hjælp med sproget

Hos Danish Crown i Faaborg arbejder mange udlændinge, som har problemer med sproget. Andre kolleger har bøvl med computeren.

Her giver tillidsrepræsentant Jan Sundstrøm gerne en hjælpende hånd til sine kolleger på aftenholdet.

- Mange har problemer med sproget, mens andre har problemer med IT og henvendelser fra det offentlige. Så det sker ret tit at jeg må hjælpe med at søge om boligstøtte, oprette e-boks og lignende. Jeg bruger også ofte min fritid på at hjælpe kollegerne, når vi ikke kan nå det i en pause, fortæller Jan Sundstrøm.

Det billede kan Klaus Olesen, fællestillidsrepræsentant på Danish Crown i Horsens nikke genkendende til. Det er især udlændinge som har brug for en hjælpende hånd til at forstå det danske system.

- Mange af kollegerne på aftenholdet forstår ikke dansk, og spørger om hjælp til mange forskellige ting. Når man er medlem af fagforeningen, så får du selvfølgelig også hjælp, uanset hvor du er fra, siger Klaus Olesen.

Flemming Ibsen kalder det helt naturligt, at tillidsrepræsentanterne bruger stadigt flere ressourcer på hjælpe kollegaerne med problemer, der ikke har noget med arbejdet at gøre:

- I takt med, at antallet af udenlandske kolleger stiger, så stiger omfanget af denne type opgaver også. For udenlandske kolleger har ingen andre at spørge til råds.

Mens tillidsrepræsentanterne fra tid til anden kan opleve de mange private opgaver, som en belastning, så understreger Flemming Ibsen, at udviklingen er positiv for tillidsrepræsentantens rolle:

- Det er en styrke, at flere og flere kolleger ser deres tillidsrepræsentant som en, der kan hjælpe dem på flere forskellige måder. At yde bistand til kollegerne er en af tillidsrepræsentantens væsentligste opgaver.

Tillidsrepræsentanten er en blæksprutte

Det er ikke nyt, at tillidsrepræsentanter ofte hjælper kolleger med private problemer.

Men det overrasker alligevel Tage Arentoft, næstformand i Fødevareforbundet NNF, at tillidsrepræsentanterne bruger så meget tid på private forhold.

- Tillidsrepræsentanten har altid haft en multifunktion på arbejdspladsen. Arbejdspladsen er ikke bare et sted man møder op og tjener sine lønkroner. Det er ofte også et socialt fællesskab, hvor man bliver venner. Derfor er det naturligt, at en tillidsrepræsentant giver en hånd med, hvis en kollega kommer i en personlig krise, eksempelvis skilsmisse, dødsfald i familien og lignende, fortæller Tage Arentoft.

Han forklarer, at Fødevareforbundet NNF forsøger at klæde tillidsrepræsentanter godt på til de svære situationer.

- Vi hjælper med at uddanne tillidsrepræsentanterne til at håndtere konfliktsituationer, hvor kolleger er i krise. Det kan være ved en massefyring, eller hvis der sker store omvæltninger i en persons liv. Men det kan også være de helt små og nære ting, som har stor betydning, siger Tage Arentoft.

Hjælper når computeren driller

Hos Tulip i Aalborg er tillidsrepræsentant Kim Hare vant til at kollegerne stikker hovedet ind på kontoret og beder om hjælp at oprette eksempelvis en e-boks, eller generelt at få styr på IT og kommunikationen med det offentlige.

- Hvis folk kommer med IT-problemer, som egentlig ikke handler om arbejdet, så hjælper vi dem alligevel. Samtidig har vi givet medarbejderne mulighed for at komme på et IT-kursus og det har mange været over de sidste tre år, så i dag er der færre som kommer og beder om hjælp, siger Kim Hare.