Nyhed

Nye arbejdspladser hos Kelsen

Salget går så godt for småkageproducenten, at man begynder produktionen til højsæsonen tidligere end normalt. I højsæsonen stiger arbejdsstyrken fra 150 til 300

Salget går så godt for småkageproducenten, at man begynder produktionen til højsæsonen tidligere end normalt. I højsæsonen stiger arbejdsstyrken fra 150 til 300

Af Claus Gjedsig. Foto: Jens Bach

Småkageproducenten Kelsen med hovedsæde i Nr. Snede, har så meget vind i sejlene, at man i år starter produktionen til højsæsonen tidligere end normalt. Og det vil sige nogle måneder. I højsæsonen er der omkring 300 ansatte, mens man beskæftiger omkring 150 i lavsæsonen.

– Det går forrygende. Vi storhitter specielt på det kinesiske marked, hvor salget er steget med over 25 procent. I Hong Kong, hvor vi har opereret siden 1965, stiger salget også år for år. Alene sidste år steg salget med over ti procent. Udviklingen er også utrolig positivt i bl.a. Sydafrika og Sydkorea, siger salgs- og marketingdirektør i Kelsen Group, Erik Høj.

Når produktionen af småkager starter op tidligere end normalt, skyldes det, at man producerer til lager:

-Det er en rigtig positiv udvikling vi er inde i. Jo mere vi producerer til lager, jo færre kolleger skal vi sige farvel til ved overgangen til lavsæson. Samtidig har medarbejderne fortsat mulighed på at komme på selvvalgt uddannelse i perioden inden produktion øges i forbindelse med højsæsonen. Så mine kolleger og jeg er optimistiske med hensyn til udviklingen, fortæller tillidsrepræsentant på Kelsen Anette Sønderby Larsen.

Kopivarer er ikke den store udfordring
Kina er blevet et meget stort marked, hvor de danske småkager især hitter omkring det kinesiske nytår. Men andre steder i Østen har Kelsen fået konkurrence af kopi-småkage af det indonesiske mærke Danisa, der forsøger at erobre markedsandele.

Danisa har både kongekrone, Dannebrog og rigtige danske småkager på deres dåser, så forbrugerne kan tro, at det er et dansk produkt. Men kagerne bliver lavet i Indonesien.

Danisa ejes af den indonesiske fødevarekoncern Mayora. Man har registreret et firma i Danmark ved navn Danish Speciality Food ApS, Copenhagen. I deres markedsføring henviser man til, at produkterne i dåserne er importeret fra Danmark. Men det er de altså ikke.

– Vi er selvfølgelig hele tiden på vagt, når andre firmaer laver direkte kopier eller noget, der ligner. Eksempelvis har vi alene i år gennemført tre fogedforbud i Kina mod firmaer, der plagierer vores dåser og kagerne.

– Men, siger Erik Høj, konkurrencen fra Danisa, er ikke så voldsom, som mange måske tror. Vi vækster fortsat i Kina og det er jeg sikker på, at vi fortsætter med. Det kommer i alle tilfælde ikke til at koste arbejdspladser i Danmark. Snarere tvært imod, siger Erik Høj.