Nyhed

Salattern giver flere arbejdspladser

Arlas mejeri i Kruså har øget salget til det tyske marked med 20 procent i årets første halvdel og ansat flere medarbejdere

Arlas mejeri i Kruså har øget salget til det tyske marked med 20 procent i årets første halvdel og ansat flere medarbejdere

Af Claus Gjedsig, foto www.arla.dk.

Når de tyske forbrugere forbereder en lækker salat til sommerens grillmad, så kommer osteternene ofte fra Danmark. Arlas mejeri i Kruse har således øget salget til det tyske marked med 20 procent i årets første halvdel og det har betydet ansættelse af 15 nye medarbejdere.

– Det er en kombination af mange tiltag, som har betydet den øgede eksport til Tyskland. Det har været en fælles indsats, men det kunne ikke lade sig gøre, hvis vi ikke har dygtige folk ansat. Det undlader jeg da heller ikke at fortælle, når jeg har mulighed for det, siger mejerichef Ejvind Skødt, Kruså Mejeri.

– Hvis vi ikke har et rigtig godt produkt, så vælger forbrugerne det hurtigt fra. Men vi har fået nogle rigtig gode aftaler med forskellige tyske importører. De tyske forbrugerne er glade for den hvide ost fra Kruså, så jeg ser positivt på fremtiden.

Med de 15 nye medarbejdere er arbejdsstyrken oppe på 195 i produktionen. De 15 er ansat på midlertidige kontrakter.

– Sådanne ordrer forhandles enten hvert halve eller hele år. Men der er kamp om salget. Vi arbejder desuden på hele tiden at finde nye kunder, så jeg ser fortrøstningsfuldt på fremtiden. I alle tilfælde er vi inde i den største vækst i den tid mejeriet har eksisteret, siger Ejvind Skødt.

Efterspørgslen efter salatost fra Kruså Mejeri er generelt stigende i hele Europa, men det er i Tyskland efterspørgslen er steget mest.