Nyhed

Ny afgift koster arbejdspladser

Nordjyske virksomheder i samlet kamp mod den planlagte kørselsafgift for lastbiler. Indføres afgiften vil det betyde tab af mange arbejdspladser, mener afdelingsformand John Christiansen, Fødevareforbundet NNF Nordjylland

Af Claus Gjedsig, foto Axel Søgaard

Det vil koste mange arbejdspladser, hvis den kørselsafgift, regeringen ønsker at indføre, bliver en realitet. Specielt virksomheder i Nordjylland og det midt- vestjyske område vil få så mange ekstra omkostninger, at deres konkurrenceevne forringes væsentligt. Og det vil betyde tab af mange arbejdspladser, vurderer afdelingsformand John Christiansen, Fødevareforbundet NNF Nordjylland efter et møde tirsdag, som Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri havde arrangeret på Fynbo Foods i Vrå.

På mødet fastslog bl.a. direktør Ove Thjels, Tican i Thisted og mejerichef Poul Pedersen, Thise Mejeri, at en afgift på 1,50 kr. pr. kilometer for lastbiler, vil koste deres virksomheder millionbeløb.

Rammer udkants-Danmark og koster millioner

-Mange afgifter i Danmark rammer skævt. Vores virksomheder ligger aller yderst, altså i randområderne og det giver i forvejen store udfordringer. En kørselsafgift kan få alvorlige konsekvenser. Vi er allerede bagud 1-0 inden kampen er begyndt. Og det pres kan vi altså ikke fortsat klare, selv om vi gør alt for at udvikle vores virksomhed og dermed bevare arbejdspladserne, sagde Ove Thjels, der mener, at lastbilafgiften vil koste Tican et millionbeløb om året.

-Eneste lyspunkt kan være, at det så også vil koste ekstra at sende de omkring ni millioner smågrise til opfedning i Tyskland, så vi kunne beholde dem i Danmark.


Mejerichef Poul Pedersen, Thise, sagde, at han er godt og grundigt træt af de afgifter, som pålægges virksomhederne. Han beregninger viste, at kørselsafgiften vil koste det økologiske mejeri 2,9 millioner kr.om året.

V trækker i land og S vil lave serviceeftersyn

To medlemmer af Folketingets trafikudvalg, Rasmus Prehn (A) og Kristian Phil Lorentzen (V) deltog i mødet og lovede efterfølgende, at de ville tage sagen op i Folketinget.

Forslaget til en kørselsafgift på lastbiler stammer fra den tidligere borgerlige regering med støtte fra Socialdemokraterne.

Kristian Pihl Lorentzen sagde, at Venstre er vendt 180 grader og nu ønsker afgiften helt væk, mens Rasmus Prehm lovede, at forslaget nu ”kommer til et service-eftersyn på værkstedet på Christiansborg”, som han udtrykte det.

Skrot afgiften !

-Hvis vi sammenligner forslaget med en bil, der skal til eftersyn, så håber jeg, at politikerne finder den i så dårlig stand, at den skrottes. Denne afgift skrævvrider Danmark endnu mere end landet er i forvejen, siger afdelingsformand John Christiansen, Fødevareforbundet NNF.