Nyhed

Når dyre danskere betaler sig !

Mens Danish Crown, Tulip og Toms udflager danske arbejdspladser, viser Easyfood, Defco og Arla, at der er en anden vej. De trækker arbejde tilbage til Danmark fra lavtlønslandene.

Mens Danish Crown, Tulip og Toms udflager danske arbejdspladser, viser Easyfood, Defco og Arla at der er en anden vej. De trækker arbejde tilbage til Danmark fra lavtlønslandene.


Af Pia Rosager// Foto Jens Bach


Medierne beretter dagligt om virksomheder, der flytter produktionen ud af Danmark til lavtlønslønslande som Polen.

Erhvervsledere og politikere taler dunder mod de høje danske lønninger, og kalder dem ødelæggende for den danske konkurrenceevne og beder danskerne vise tilbageholdenhed ved forårets store overenskomstforhandlinger.

Men ”de dyre danskere” kan faktisk være en god forretning, der skaber vækst og sorte tal på bundlinien.

Over 12 sider går Substans tæt på virksomheder, der har valgt at trække arbejdspladser tilbage til Danmark fra for eksempel Polen.

Vi sætter også fokus på, hvordan en bevidst satsning på kvalitetsprodukter til højere priser end konkurrenternes på verdensmarkedet kan kaste vækstrater på op til 40 procent af sig. Der er nemlig vækst og penge i stærke danske brands, produceret i Danmark af ”de dyre danskere” og ved hjælp af innovation og teknologisk udvikling.

Hundrede hjerner frem for én

Tag med til brødproducenten Easyfood, der flytter en del af produktionen tilbage til Danmark fordi danskerne ikke bare er dyre, men også fulde af gode idéer og en konstruktiv kritisk tilgang til deres arbejde. Og hør hvad der gemmer sig bag direktørens udmelding: om at:

-Der er store fordele ved at flytte produktionen tilbage til Danmark fra Polen. Når vi producerer i Danmark deltager alle medarbejdere i processen. Det vil sige hundrede hjerner frem for én. Vi tror på, at den skandinaviske kultur, hvor man ikke er bange for at bidrage med kritiske spørgsmål og gode ideer, i mange tilfælde skaber langt mere værdi end en arbejdsløn, der er fire gange lavere end i Danmark, siger Easyfood-direktør Flemming Paasch.

Dansk arbejdskraft er bedst
Besøg pålægsproducentenDefco i Århus, der bevidst harfravalgt at prøve at spare penge med billig polsk arbejdskraft.

Dermed har Defco samtidig vinket farvel til store økonomiske tilskudsmuligheder fra EU's regionale fonde og tilkud til placering af virksomheder i østeuropæiske udkantsområder.

-Vi føler ikke at det opvejer de fordele , der er ved at bruge den bedste arbejdskraft – nemlig den danske, siger salgsdirektør i Defco, Micael Guldin.

Defco er på vej til at blive den største pålægsproducent til det danske marked, når Tulip flytter den sidste rest af produktion til udlandet. Og selskabet vækster med danske mærkevarer i Spanien, hvilket giverendnu flere danske arbejdspladser.

Og tag med rundt på tre danske ARLA-virksomheder, der rationaliserer og moderniserer sig til vækst i kvalitetsprodukter til hele verden.

Læs mere i Substans s 4-15