Nyhed

Forædling er fremtiden

Ifølge arbejdsmarkedsforsker skal de danske slagterier satse på udvikling af nye fødevarer, og slagteriarbejderne skal udnytte alle muligheder for at videreuddanne sig.

De danske slagterier skal bruge en del af deres økonomiske ressourcer på forædling og udvikling af nye fødevarer. De skal specialisere sig og satse på at tilføre produkterne en merværdi. Danmark har en historisk styrkeposition i forædling, og den skal slagterierne udnytte!

Meldingen fra arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet er ikke til at tage fejl af. Udvikling af nye fødevarer og nicheproduktioner er vejen frem, hvis slagtebranchen skal overleve. Derfor må også slagteriarbejderne indstille sig på nye udfordringer, og det vil kræve både omstilling i tankegangen og bedre uddannelse.

- Pengene ligger i forædling. Produkter, der er tilført en merværdi, kan globalt sælges direkte til forbrugerne, og med de transportmuligheder, der er, kan man sagtens tjene penge rundt om i verden. Vi skal have gå-på-modet frem, for der er allerede en underskov af nye virksomheder med et højt videnniveau om forædling, og det er dem, vi skal satse på, tilføjer han.

- Vi skal stræbe efter mere videnintensive arbejdspladser, der udvikler nicheprodukter, og derfor skal medarbejderne have bedre kvalifikationer. Vi har i Danmark et godt dagpengesystem og gode muligheder for at videreuddanne sig, og det er nøglen til fremtiden, siger Flemming Ibsen.

Han mener ikke som for eksempel Danish Crown, at forædlingen af konkurrencemæssige grunde skal flytte tættere på forbrugerne i udlandet. Det er en kortsigtet løsning kun at fokusere på, at den ufaglærte arbejdskraft i forædlingsarbejdet er lønmæssigt billigere i andre lande.

- Det kan godt være, det er hurtige penge at tjene, men slagterierne skulle i stedet bruge en del af deres overskud på forædling i Danmark, mener han.

Tænke i nye baner
Tidligere tillidsmand på det konkursramte Danish Meat Company i Vrå, Bøje Sørensen, hæfter sig ved, at danske slagteriarbejdere er kendte for at kunne få utroligt meget ud af et stykke kød - også mere end mange af deres udenlandske kolleger.

- Det må være muligt at udvikle nye produkter, som forbrugerne vil have. Slagterierne skal tænke i nye baner og satse hårdt på forædling, for danske slagteriarbejdere kan skære præcis det kød, der skal til. Nogen skal bare have visionerne om, hvordan kødet skal behandles. Vi ved jo, at tendensen går i retning af hurtig- og færdigretter, og den niche skal vi udnytte, siger han.
Bøje Sørensen mener, at den aktuelle debat om slagtebranchen drukner i diskussioner om løn og priser.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at forbrugerne køber en svinekam eller en hamburgryg, hvor det er billigst. Sådan er det bare. Men kan vi lave nye produkter, som på forhånd er forberedt for kunderne, er der en chance for at komme ind på et nyt marked, siger Bøje Sørensen.